onsdag 28 augusti 2024

Uppesittarkväll för Knäckebrödsmiljonär

Under sommaren har jag varit dålig på att uppdatera bloggen. Det beror inte på att inget hänt, för det har det. Men inget direkt oväntat, däremot har jag planerat och tagit reda på förutsättningar inför start av pensionsuttag. Ett stort steg som kräver eftertanke då det idag fungerar som så att tjänstepensioner och IPS inte kan ändras under de 5 första åren från det att uttag startas. Detta pga skattelagstiftningen som dessa är uppbyggda kring, men även regler antingen framförhandlade mellan fack och arbetsgivare när det gäller ITP eller regler uppsatta av bank när det gäller privata pensioner typ IPS.


Nya pensionsregler kommer

Nu flaggar regeringen för att detta regelverk kommer att ändras från nyår, så att det vad gäller lagen ska gå att ändra även under de 5 första åren. Men för att detta ska bli verklighet räcker det inte med att lagen ändras, även villkoren i respektive avtal måste ändras. Att det för eller senare kommer att slå igenom även här är jag övertygad om, om inte annat så av konkurrensskäl. De som inte följer efter tappar nya kunder. Däremot är jag inte övertygad om att detta kommer att gå snabbt, eller att det nödvändigtvis gäller äldre avtal direkt. Här finns en inlåsningseffekt av oss kunder att jag misstänker att risken finns att pensionsinstituten och bankerna kommer gå långsamt fram. De har inget att tjäna på dessa förändringar. Därför utgår jag och planerar för att nuvarande regelverk gäller fram till dess att jag får nya skriftliga villkorsförändringar där det framgår att ändring är möjlig.


Arbetslös på riktigt

Så vad har hänt? I senvintras/våras viste jag att jag skulle bli arbetslös, nu är jag snar formellt arbetslös. Jag har dock inte arbetat sedan i maj då jag haft innestående ledighet jag tagit ut. Jag har haft en något annorlunda sommar då jag aldrig varit så långledig tidigare, utan att ha ett slutdatum och vetat vad då skulle ske. Försommaren och viss del av sommaren har jag tillbringat i vårt sommarhus vid havet, efter att varit hemma en sväng är jag nu tillbaka till huset vid havet igen.


Må bra

Jag har tidigare haft naturliga anledningar till att röra på mig, denna sommar har blivit för mycket stillasittande. Något som måste ändras på för att kroppen ska må bra på sikt inser jag. Jag har under sommaren även genomgått en mindre operation som även den bidragit till minskad rörelse. Nu kan jag inte längre skylla på den utan behöva hitta en rutin för hålla igång fysiskt. 


Portföljförvaltning

Under sommarens första hälft gjorde jag vissa mindre justeringar i mina portföljer. Mest att jag sålde av några mindre poster som jag tyckte såg för dyra ut. Ville minska risken och även säkra upp kapital i IPS inför planerade uttag under nästa år. Bland bolag som fick gå var Spotify på ca 300kr, var en miss. De har fortsatt starkt även efter dess. Även Fortnox fick stryka på foten då jag tyckte de var högt värderade. Här var det bättre tur med timingen än så länge, de står markant lägre idag. Jag sålde även halva mitt innehav av Bonesupport på 288kr. Denna post såldes från IPS för att säkra upp kapital där. De Bonesupport jag har på mitt ISK och jag inte planerar uttag ifrån de närmaste 5 åren står kvar orört. Det jag sålt i IPS har hamnat i obligationsfonder, och i ISK i en ETF som följer Russel2000 samt en svensk småbolagsfond.


Uppesittarkväll

Jag har även tittat på hur jag skulle kunna öka min direktavkastning från portföljen samt hur jag ska optimera mina pensionsuttag. Mer om detta har jag tänkt skriva om framöver. Men ikväll är det uppesittarkväll när Nvidia lämnar sin kvartalsrapport. Hur den mottas kommer påverka börsen mycket framöver. Det blir spännande.


Knäckebrödsmiljonär

Jag har hittat ett nytt tilltugg som ersättning för chips, nötter eller kryddig korv till ölen. Det är ett väldigt gott knäckebröd, Wasa Din Stund Chia o Havssalt. Det är gott att äta som det är utan något på till t.ex öl. En direkt ersättare till chips mm, och även något nyttigare inbillar jag mig. Men det fungerar även bra till ett glas vin. Här kan man med fördel lägga på en bit ost av egen preferens, men det behövs inte. Däremot är det nog det dyraste knäckbrödet jag har ätit. Tror en liten förpackning kostar över 30kr. Nu vet jag vad begreppet Knäckebrödsmiljonär kommer ifrån. Många tror att det kommer ifrån att man blir tvungen att äta knäckbröd pga för liten kassa, men så är det inte. Nä, det kommer givetvis från att man måste minst vara miljonär för att ha råd med detta goda men dyra knäckebröd.


Så ikväll kommer jag sitta med mitt knäckebröd, lite ost och en flaska vin och lyssna på vad Jensen Huang har att komma med.


Tilltugg för en knäckebrödsmiljonär vid havet



6 kommentarer:

  1. Hallå, gott med lite alternativa tilltugg till ölen, även hembakat fröknäcke kan rekommenderas! Fikaplatsen ser härlig ut, spartansk och njutningsbar!

    Dessa pensioner ja, så mkt regler o klydd. Har 0 koll och har svårt att ens försöka förstå även om jag inser att det vore bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kalkyl

      Knäckebröd har jag aldrig bakat, kanske ska pröva det. Jag gjorde däremot skorpor några gånger i lumpen. Rostade dem i maskinrummet på ett nät över en av motorerna på båten jag tjänstgjorde på. Funkade bra

      Jo det är märkligt att något så viktigt för många människor lyckats få ett så komplicerat regel- o villkorsverk runt sig. Man tror det är lätt tills man börjar grotta in sig i detaljer, borde kunna fungera smidigare. Lätt att gå fel, men öppnar de upp för justeringar framöver så är det ett bra steg framåt.

      Radera
  2. Vilken härlig bild, njut av vinet och sommaren. :-)

    Hur gör du framöver, blir det a-kassa eller går du direkt på FIRE?

    För min del går jag mot slutet på a-kassan och sen blir det FIRE som planerat.

    Eventuellt med ett litet hobbyföretag vid sidan om. Inte helt spikat än, men lutar åt det.

    Trodde det skulle vara värre att gå på a-kassa, men faktum är att allt funkat smidigt. Inget strul med vare sig sig arbetsförmedlingen, a-kassan eller inkomstförsäkringen.

    Inom kort väntar Rusta & Matcha, men innan dess räknar jag med att jag har hunnit skriva ut mig.

    SvaraRadera
  3. Tack FIRE

    Tänkte för säkerhet anmäla mig hos Arbetsförmedlingen först så får vi se sen. Har bara vanlig A-kassa utan någon inkomstförsäkring, så det ger inte så mycket. Men även mindre summor ska man inte förakta. Pensionen är tänkt att börja rulla från februari, så det blir ca 5 månader i skarven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. A-kassan ger som högst cirka 14000 kronor i handen efter skatt från dag 101, det är inte så mycket. Men det kan i alla fylla ut lite fram till pensionsdags. :-)

      Radera
    2. Även om 14tkr inte täcker alla utgifter så är det alltid ett bidrag. Mina planerade 5 månader blir ungefär 100 dagar. Vi får se hur det blir, ev har jag ett kortare projekt åt en kamrat som kan sysselsätta mig åtminstone en del av denna tid. Då blir det inte aktuellt alls.

      Radera

BNP per capita USA vs Europa och arbetstidsförkortning

Jag brukar då och då se på DI Börsmorgon nu när jag disponerar min tid. Tycker de ger en bra översikt på vad som händer på markaden med tonv...