tisdag 2 juli 2024

Man slår sig för pannan

 


Om du får ett sms från din bank att det förekommer konstig aktivitet på ditt bankkort och med ett telefonnummer som de ber dig ringa - vad gör du?


Själv lämnar jag det utan avseende. Läser man på de flesta bankers hemsida så är det rätt tillvägagångssätt. Så även enligt Swedbank.


Nu visar det sig att Swedbank tydligen  skickar just sådana sms till sina kunder, där de förväntar sig att kunderna tar kontakt via detta nummer! (Och jag gissar att om man ringer så ber de säker om att man använder BankID för att legitimera sig) Vid en intervju försvarar banken sina utskick och säger att de endast gör det i undantag. 


Tala om självmål. Jag tycker de bör ändra sina råd på hemsidan, och rekommendera sina kunder att om de får oväntade sms så bör de följa dess instruktioner. Sedan om det blir bedragna så står banken för deras förluster. För det blir ju konsekvensen av att man bryter sina egna rekommendationer. 


Ett skräckexempel på hur man anser sig står över rekommendationer och regler. Det gäller alla andra - inte när jag/vi gör det. 


Artikeln på DagensPS


Hur inkompetent kan en bank vara när det gäller säkerhet och kommunikation?

4 kommentarer:

  1. Fullkomligt galet av Swedbank att göra så, det är nästan så att man tror att det är en stackars sommarvikarie som skickat ut smset av misstag.

    Jag har aldrig fått något sådant där jag uppmanas att ringa ett specifikt nummer, men det har hänt att jag fått sms från SEB som uppmanar mig att logga in på min Internetbank för att läsa ett meddelande som de skickat.

    Första gången trodde jag att det var ett bedrägeriförsök, men sen visade det sig att de verkligen hade skickat ett meddelande med allmän information om insättningsgarantin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, att hänvisa till att logga in på internetbanken utan att bifoga länk är givetvis rätt sätt att kommunicera.

      Radera
  2. Verkligen totalt vansinnigt, skulle aldrig följa ett sådant sms oavsett textinbehåll. Vilket uselt agerande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter detta borde de få svårt att hävda att någon som följt en uppmaning i ett sms eller e-mail har varit vårdslös, när de själva uppmanar till att göra just det.

      Radera

Man slår sig för pannan

  Om du får ett sms från din bank att det förekommer konstig aktivitet på ditt bankkort och med ett telefonnummer som de ber dig ringa - vad...