lördag 15 juni 2024

"Ett hus vid havet"


"Nära havet vill jag bo"

Nu har jag tillbringat några veckor i fritidshuset vid havet. Jag har haft några besök, men mestadels varit själv. Vädret har även det skiftat, det som varit konstant är att temperaturen har varit svalare än maj. Annars har det har det skiftat mellan blåst, regn, strålande sol och spegelblankt hav. Växlingarna i väder och umgänge är på sitt sätt givande. Man hinner inte tröttna på något, och uppskattar det som är för tillfället. Vid regn och mulet väder kan man tillbringa en eftermiddag i bastun och även tända upp kaminen inne. Vid sol är det skönt att ta kaffet och middagen ute i solen. Men några grader högre snitttemperatur skulle trots allt uppskattas så här i början på sommaren. Nu när midsommar närmar sig ökar även umgänget när familjen tar ledigt och kommer hit.

 

"Working class hero"


På arbetsfronten händer inte mycket. Jag är på semester, en semester som jag har all anledning att tro kommer till att övergå i en konstant och permanent lång semester innan långt. Jag är mycket tillfreds mid denna framtid och känner att jag borde tagit detta steg tidigare. Men det är ett mentalt steg att ta, och jag är glad att jag fick en knuff av tillfälligheterna som hjälpte mig på vägen. Har en kamrat som lagt en förfrågan om jag kan tänka mig ett sidoknäck, "nu när jag verkar ha så mycket tid över." Vi får se, jag har sagt att vi får ta det till hösten. Kanske kan det vara skoj att ha något pyssla med om det kan ske på mina villkor?




"Det går bra nu"


Även på investeringssidan händer det bara små saker. Jag har tagit ner risken i pensionskonton och omplacerat en del från aktier till obligationer där.


Jag blev även ofrivilligt löst från mitt innehav i Shockwave Medical, ett företag som gjort en mycket bra resa i min IPS-portfölj, +200%. Denna resa tog tyvärr slut när Johnson & Johnson köpte ut företaget från börsen, och istället lämnade efter sig en påse pengar. Vad jag ska köpa istället sitter jag och funderar på. Helst skulle jag vilja hitta ett eller två bolag jag inte har ännu som ersättning. Alternativet är att fylla på i befintliga innehav.


Av befintliga innehav som jag känner kan få tillskott är i första hand Microsoft vid en dipp, Investor även där vid en dipp, AAK samt SEB. Microsoft och Investor hör till mina basinnehav medan AAK SEB är underrepresenterade.

Får fundera vidare.




Jag har även vinkat adjö till Spotify och tackat  för deras bidrag. Detta var en mindre och kortsiktig spekulativ post jag köpte. Bolaget passar egentligen inte in i portföljen då de inte gör vinst, men tyckte ändå att deras resan mot vinst var lockande på kort sikt. Nu när värderingen nästan dubblats sen i höstas kliver jag av. Även dessa pengar ska nu omplaceras tillsammans med de som Johnson & Johnson behagade tvinga på mig.




"Det kommer bli bra"


Utöver ovanstående tuffar det stilla på uppåt. Kan se att min mer defensiva del tappat något på slutet vilket dock mer än väl kompenseras av den offensiva delen. Trots att kronan stärkts ca 3% mot dollarn senaste månaden så har mina innehav i USD fortsatt upp även mätt i SEK. Sett på en längre tidshorisont så verkar USD/SEK hålla sig pendlande mellan 11 och 10kr utan att bryta igenom dessa värden. I skrivandets stund är vi mitt i mellan på 10,50kr.


4 kommentarer:

  1. Huset där vid havet är bara att gratulera till Tole! Det låter härligt att du fått spendera lite egentid där. Funderat fram och tillbaka på fritidshus men avvaktar ännu, bor i ett litet paradis på sitt sätt så funkar bra det med. Ta en lur ute är inte alls dumt, gör det ibland på gräsmattan! Aldrig riktigt gillat hammock men på senare tid ändå börjat fundera på om man kanske skulle skaffa en sådan, risken är väl att det istället blir några nya aktier eller etf andelar...

    AAK, ännu ett köp jag inte gjorde. Ångrar mig bittert, var så nära köp vid 180 krs... Tycker dock den är alldeles på tok för dyr nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack. Att komma ut till fritidshuset ger en annan avkoppling än hemma, man är avstängd från vardagen både mentalt och fysiskt. Samtidigt så är det en sak till som ska tas om hand.

      Jo AAK är dyra PE24, men jag tycker allt är dyrt nu. Det är svårt att hitta något billigt.

      Undantaget är SHB som jag ser som (för) billigt. Men de har jag redan fyllt på med. Där tänker jag avvakta till nästa rapport innan jag ev kommer öka eller minska beroende på hur deras utgifter ser ut att hanteras av nya VDn.

      Radera
  2. Ja AAK borde jag köpt för länge länge sen. Det är ett kanonbolag.

    Grattar även jag till fritidshuset, har haft ett för länge sen, och kommer troligen att skaffa ett nytt en bit in i FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, AAK är ett bolag jag borde ha haft mer i. Det har inte hörts något mer om Cloettas ev skadeståndsanspråk, så jag antar att de hanterat detta sinsemellan på ett snyggt sätt vilket är positivt.

      Radera

"Ett hus vid havet"

"Nära havet vill jag bo" Nu har jag tillbringat några veckor i fritidshuset vid havet. Jag har haft några besök, men mestadels var...