lördag 8 juni 2024

Ny riskjustering i IPS

Jag har återigen sålt av en del av min IPS


Grundplanen var att minska ner i Nvidia efter att splitten var genomförd, dvs tidigast på måndag. Men efter ytterligare en duktig uppgång så minskade jag positionen återigen redan i förrgår, torsdags. Detta är den tredje försäljningen av Nvidia på kort tid.

Nvidia - Ytterligare vinsthemtagning

Orsaken är att IPSen undan för undan ska tas ut nästa år och jag vill stabilisera värdet. Vid ett större nedgång finns inte tid att vänta ut en återhämtning, och eftersom värdet på IPSen är vad jag önskar minskar jag successivt risken. Man får passa sig för att bli "Gready". Trots dessa försäljningar väger Nvidia pga sin uppgång fortfarande över 20% i denna IPSportfölj. Planen är att framöver fortsätta minska denna position.

Likviden som frigörs placeras i två olika företagsobligationsfonder. Dessa fonder väger nu ca 30% i portföljen. Trots betydligt lägre risk tuffar dessa fonder på bra, senast året ligger de med en tillväxt på ca12%. Inte illa. Faktum är att jag under våren placerat om en del av mina likvider på räntekonton till dessa fonder då de tickar på så bra jämfört med räntekontonas 3,6 - 4,3% ränta. Räntekontona är iofs riskfria, men den ca tre gånger högre tillväxten motiverar den något högre risken tycker jag. Åtminstone för en del av kapitalet. För tusan - 12%, det är mer än vad aktierna förväntas stiga i snitt per år!

Angående Nvidia kan jag som bisats nämna att jag fortfarande tror på dem på sikt, de utgör ca 10% i min stora ISK-portfölj. Den portföljen har jag inga planer på att ta ut i närtid. Så om Nvidia korrigerar ner efter den makalösa resan hittills har jag tid att vänta ut en återhämtning, vilket jag inte kan i IPSen.

Hur/var placerar du pengar som du vill ha placerade med låg eller ingen risk men minst vara inflationsskyddade?



2 kommentarer:

  1. Nvidia är årets framgångssaga med en makalös kursutveckling och jag har flera gånger tänkt skala ned, indirekt genom att sälja av Swedbank Robyr Technology.

    Hittills har jag inte lyckats utan hejdat mig precis när jag tänkte trycka på säljknappen, det är som alltid svårt att tajma men nu har jag bestämt mig för att ligga kvar tills vidare.

    Risky så klart, speciellt nu när dollarn ligger så högt gentemot SEK, och där det kan finnas en rejäl fallhöjd.

    Men jag tror fortsatt på AI-bolagen, vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire. Visst är den.

      Angående valuta har jag svårt att sia om framtiden. Ser till att ha både SEK, EUR och USD. Men de senaste 15-20 åren är trenden att SEK blir allt svagare, så skulle jag gissa blir det att denna trend fortsätter tyvärr. Åtminstone på längre sikt.

      Radera

Buy And Hold

Jag har sakta tagit tag i sådant som jag skjutit upp många gånger. Just nu gick jag i genom gamla papper och hittade några minen - mina gaml...