fredag 31 maj 2024

”Just think of it as hobby that got out of hands”

 Mr Bates vs the Postoffice

Jag läste om denna miniserie när den släppes i England. Hade innan dess inte uppmärksammat detta drama, men tyckte att det lät sevärt. 

Den finns bakom betalvägg i Sverige, men utomlands finns den på gratiskanaler. Åtminstone om man använder VPN.

"Mr Bates vs the Postoffice" är en dokumentär tv serie som granskar den långvariga rättsliga striden mellan Alan Bates, en tidigare postmästare, och den brittiska Postoffice. Serien belyser den enorma skandalen som uppstod kring det felaktiga datorsystemet Horizon, vilket användes av postkontor över hela Storbritannien. Systemet, som introducerades 1999, innehöll flera buggar och tekniska problem som resulterade i att många postmästare felaktigt anklagades för förskingring, stöld och bokföringsbrott.

Alan Bates, tillsammans med flera andra postmästare, upptäckte att systemets felaktigheter orsakade stora finansiella underskott som de inte kunde förklara. Trots detta insisterade Postoffice på att felen låg hos postmästarna själva och inte i deras system. Detta ledde till rättsliga åtgärder där många postmästare dömdes, vissa till fängelse eller tvingades betala stora summor pengar och fick sina liv och rykte förstörda.

Serien följer Bates och hans kamp för att avslöja sanningen bakom Horizonsystemet och hans strävan efter rättvisa. Genom intervjuer, arkivmaterial och återgivningar av rättsprocesser, skildrar "Mr Bates vs the Postoffice" de personliga och juridiska utmaningar de drabbade postmästarna mötte. Serien belyser också det långsiktiga rättsliga och offentliga trycket som till slut tvingade Postoffice att erkänna sina misstag och kompensera de felaktigt anklagade postmästarna.

Denna tvserie är inte bara en dokumentation av en stor rättsskandal, utan också en berättelse om uthållighet och rättvisa, som visar hur en grupp individer framgångsrikt utmanade ett stort och mäktigt företag för att återfå sin heder och rättvisa.

Totalt berördes enligt serien 3.500 postmästare, 700 blev dömda varav 236 till fängelse. 4 st begick självmord.

Serien är på 4 avsnitt om ca 50 minuter. Det finns även ett fristående avsnitt där några av de verkliga postmästarna intervjuas. En mycket sevärd miniserie om en modern rättsskandal som hände alldeles nyss. Även lite läskig om hur liten man är som medborgare när ett statligt företag gör allt för att rädda sitt eget ryckte.


Och rubriken ”Just think of it as hobby that got out of hands”? Det är Mr Bates kommentar till sitt engagemang i att driva frågan 😀

2 kommentarer:

  1. Hejsan Tole, du har (föredömligt) glömt berätta om din blogg vilken jag missat, ursäkta. Tillagd har du blivit i min läslista.

    Helt missat detta och aldrig hört talas om alls. Pga trängd ekonomi (haha) har jag sagt upp NordVPN så ingen vpn numera. Inväntar supererbjudande, de är dock korkade nog att tro man privat hinner/orkar läsa mail minst var tredje dag... Låter dock som en intresant serie att se. Få tv-saker roar numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl, skoj att du hittat hit.

      Angående serien missade jag att skriva att det är en dramadokumentär, det framgick kanske inte.

      Även jag har svårt att hitta något på TV som fångar mitt intresse. Men denna serie såg jag i ett svep. Man kan se den som en ren spelfilm, hade kunnat vara en bra brittisk spelfilm. Men vetskapen om att den är på riktigt höjer värdet ännu mer. (Hade men inte vetat att den är på riktigt kan det hända att jag slagit av då det verkar för orealistiskt att ett statligt företag och rättsväsende skulle kunna fungera på detta sätt.) Och det är nutidshistoria som fortfarande pågår. Åtminstone när filmen släpptes så var inte alla juridiska processer klara, utan pågick fortfarande. Om än att fokus nu flyttats till att Postoffice blivit svarande istället för de tidigare postmästarna.

      Radera

Buy And Hold

Jag har sakta tagit tag i sådant som jag skjutit upp många gånger. Just nu gick jag i genom gamla papper och hittade några minen - mina gaml...