fredag 31 maj 2024

Förbereder IPS för uttag

Jag har börjat anpassa IPS för uttag

I många (inte alla) fungerar uttagen så att inför nytt uttagsår gör banken en reservation på kontot för hela kommande års uttag. Detta behöver då finnas tillgängligt på IPSen som cash. Värdet som reserveras är IPSs totala dagsvärde delat med antalet kvarvarande utbetalningsår. Dvs om värdet råkar sjunka just innan reservationen görs så påverkas hela kommande års uttag. Detta även ifall det är en tillfällig dipp. Det gör att planeringen blir lite märklig. Dels ska man tänka kortsiktigt för att ha en stabil förutsägbart uttag. Samtidigt är det flera år inan sista uttaget görs vilket gör att man vill vara mer långsiktig för att få bättre värdeutveckling. 



Kanske vore det smartaste att sälja en stor del, kanske 50%, av aktierna och sätta i obligationsfonder. Men eftersom jag kan tåla lite kast år från år i uttag så är min plan att under var år bit för bit föra över från aktier till obligationsfonder för nästkommande års uttag. Eftersom jag tänkte ta ut på 5 år så ska jag inför första året ha 20% i obligationsfonder. Min första IPS har jag redan gjort denna omplacering. I två omgångar har jag sålt av Nvidia, den senaste förra fredagen. Att välja att sälja Nvidia var lätt eftersom den växt sig obekvämt stor i IPSen. Efter att jag sålt av för drygt ett års uttag så väger Nvidia fortfarande knappa 30% av denna portfölj. Vad jag ska sälja i den andra är svårare. Investor är klart störst, men samtidigt är den och Lundberg de som jag tänkte spara till sist. Blir nog att skala lite här och där.



Nvidia 




Min portföljer


Jag har under sidan Portföljer lagt ut innehaven i mina IPSer om ni är nyfikna. Andra portföljer kommer senare. Själv tycker jag det är mycket givande att se hur andra tänker och resonerar samt vilka innehav de defakto själva har. Ibland hittar man något som man blir nyfiken på. Själv gör jag väldigt få affärer, det är ovanligt att jag säljer och omplacerar, mest har jag köpt. Men eftersom avdragen för IPS upphörde för länge sedan har dessa inte fyllts på, utan har fått stå på tillväxt med få omplaceringar. Därav att de spretar och fördelningen är minst sagt ojämn. Detta syns på t.ex just Nvidia. Gjorde några inköp 2020 och sedan dess har jag fram till för en månad sedan senast sålt av en gång. Nu blev det två försäljningar till.

2 kommentarer:

  1. Härligt att se din graf på Nibe, riktigt bra tajmat. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack, du menar Nvidia. Det fina med att sälja en del är att man kan känna sig nöjd oavsett hur det går. Faller det var det bra att sälja, stiger det har man en del kvar. :)

    SvaraRadera

Buy And Hold

Jag har sakta tagit tag i sådant som jag skjutit upp många gånger. Just nu gick jag i genom gamla papper och hittade några minen - mina gaml...