fredag 13 september 2024

BNP per capita USA vs Europa och arbetstidsförkortning

Jag brukar då och då se på DI Börsmorgon nu när jag disponerar min tid. Tycker de ger en bra översikt på vad som händer på markaden med tonvikt på svergie och svenska bolag, men även en övergripande bild av de större rörelsena i världen (läs USA Europa).

Eftersom de även bjuder in olika personer som får kommentera så blir det även olika vinklingar och åsikter som kommer fram. Mycket tydligt blev detta i gårdagens jämfört med dagens Börsmorgon. I går (den 12/9) var Lars Söderfjell, aktieschef Ålandsbanken samt DI's egen nyhetschef Anders Hägerstand. Dessa var mycket överens och mycket optimistiska. Såg liten risk för recession och trode på en mjuklandning för ekonomin, dragen till stor del av oss konsumenter. I dagens (13/9) gästades studion av Martin Björsell, Nordea och Alexander Jansson, CB Fonder. De gav utryck för större osäkerhet och såg betydligt större risk för recession. Dvs två olika tolkningar av samma verklighet.

Om jag skulle recensera DI's Börsmorgon lite snabbt tycker jag att det är för stor övervikt av aktieförvaltare som bjuds in. Det är för sällan macro och obligationsstrateger är med tycker jag.

I dagen episod tog Alexander fram en graf som jämförde BNP per capita mellan USA och Europa. Grafen är för perioden 1990 till 2023 och visar hur gapet ökar till USA's fördel under denna period. Från att ha haft ca 20% högre till att idag ökat till dryga 30% högre BNP/capita. Grafen visar även vad som gör denna skillnad. Han har med delfaktorerna produktivitet, sysselsättning, demografi samt arbetstimar per arbetare. Även om alla dessa varierar över tid så är en klart avgörande faktor arbetade timmar per arbetare. En intressankt graf att titta på nu när det diskuteras med arbetstidsförkortningar. Enligt denna graf bör då BNP/caipta försämras ytterliggare om inte de andra faktorerna ökas i mosvarande grad, vilket jag har svårt att se.

 

För att se Alexander beskriva grafen samt hans tolkning av detta kan jag rekommendera nedanstående 10 minuter klipp. Länk till DI Börsmorgon idag den 13/9.


Länken öppnas i nytt fönster

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg och bra påminnelse om DI börsmorgon, ser det i perioder och glömmer sen bort att kolla om jag har mycket att göra. Enklare följa när man styr sin tid, låter skönt att så kunna göra.
    Denna arbetstidsförkortning..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl

      Arbetstidsförkortning är iofs lite i linje med min filosofi. Dvs vara fri och disponera sin tid. Men för att detta ska kunna fungera över tid måste det finnas en ekonomi först som gör att man inte straffas hårt när pengarna är slut. Jag har fixat min ekonom så det fungerar, har vänsterblocket och Sverige gjort det?

      Att jobba mindre som ung för att istället jobba längre (mer) som åldring för att få pension är populistiskt och feltänkt.

      Radera

BNP per capita USA vs Europa och arbetstidsförkortning

Jag brukar då och då se på DI Börsmorgon nu när jag disponerar min tid. Tycker de ger en bra översikt på vad som händer på markaden med tonv...