lördag 21 september 2024

Buy And Hold

Jag har sakta tagit tag i sådant som jag skjutit upp många gånger. Just nu gick jag i genom gamla papper och hittade några minen - mina gamla aktiebrev. Visar några av dessa där jag fortfarande äger aktierna.

Alfa Laval inköpt 1989




Utvecklingen har onekligen gått framåt när man sliper gå in på en bank för att köpa / sälja aktier, samt hålla reda på aktiebreven. Aktiebrev som förvarades i bankfack då de var beviset på att  man faktiskt ägde aktierna. Jag kommer ihåg när aktiebreven upphörde och ersattes med registrering på VPC (Värdepapperscentralen). En googling ger att detta skedde 1989. Så två av mina inköp måste ha varit precis i övergångsfasen. Då fick man utdrag från VPC om vilka aktier man ägde. När Internet dök upp kunde man logga in på VPC för att se på sitt VP-konto vilka aktier som var registrerade på sig. Dock inga kursuppgifter, bara bolag och antal aktier. Jag vill minnas att de var bökigt att logga in och få fram informationen. Nu för tiden har VPC bytt namn, men de sköter t.ex aktieböcker och registrerar värdepappershandel. 


ASEA (numer ABB) inköpt 1989



Det skulle vara roligt att gå igenom vad faktisk värdetillväxt de har gett. De har gett utöver utdelning av cash även delat ut bolag samt splittar, fusioner. Men att göra en sådan sammanställning spar jag till någon annan dag. 



Handelsbanken inköpt 1987




1 kommentar:

  1. Hallå Tole! Spännande att se lite bevis ifrån historian! Jag har aldrig köpt och fått ett sådant "värdepapper"/bevis. Lite för ung för det. Måte dock säga att se ser fina och rejäla ut, kanske inte så praktiska eller var de faktiskt precis det när backup:en haverat eller kriget sprängde bort datorcentralen?

    Kul att du delade med dig av dessa bilder. Min fru ville för nåt år sedan köpa nåt sådant här brev/papper, minns inte vilket bolag det var men kanske Handelsbanken eller Investor eller nåt sånt stabilt gammalt bolag. De har en del värde faktiskt!

    SvaraRadera

Buy And Hold

Jag har sakta tagit tag i sådant som jag skjutit upp många gånger. Just nu gick jag i genom gamla papper och hittade några minen - mina gaml...